Statut IFA Poland
Statut Międzynarodowego Stowarzyszenia Podatkowego w Polsce przyjęty uchwałą członków założycieli z dnia 16 stycznia 1995 roku (z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia w dniu 22 września 2010 roku).
Rozdział I - Przepisy ogólne
Art. 1
Międzynarodowe Stowarzyszenie Podatkowe w Polsce, zwane dalej Stowarzyszeniem, jest stowarzyszeniem osób zajmujących się w różnych formach międzynarodowymi i porównawczymi zagadnieniami podatkowymi.
Art. 2
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 “Prawo o Stowarzyszeniach”(Dz.U. z 1989 r. nr.20 poz.104, z późn. zmianami). Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
Art. 3
Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą władz naczelnych Stowarzyszenia jest m. st. Warszawa.
Art. 4
Stowarzyszenie może używać swej nazwy w tłumaczeniu na język angielski w brzmieniu “International Fiscal Association in Poland”.
Art. 5
Stowarzyszenie może przystępować do organizacji międzynarodowych, o celach i formach działania zbieżnych z celami Stowarzyszenia. Uchwałę o przystąpieniu do organizacji międzynarodowej podejmuje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
Art. 6
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji.
Art. 7
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy członków.
Rozdział II - Cele i formy działania
Art. 8
Celem Stowarzyszenia jest działalność naukowa i oświatowa w zakresie prawa podatkowego (w szczególności międzynarodowego prawa podatkowego) oraz ekonomicznej analizy prawa podatkowego.
Art. 9
Dla realizacji swych celów Stowarzyszenie:
- ułatwia wymianę wiedzy, doświadczeń i idei między poszczególnymi członkami Stowarzyszenia,
- przedstawia organom, instytucjom i organizacjom państwowym, gospodarczym oraz społecznym zagadnienia merytoryczne z dziedziny będącej przedmiotem działalności Stowarzyszenia, a także wyniki swoich analiz i prac w tym zakresie,
- podejmuje wraz z organami, instytucjami i organizacjami państwowymi, gospodarczymi oraz społecznymi wspólne przedsięwzięcia przyczyniające się do realizacji naukowych i edukacyjnych celów Stowarzyszenia,
- inicjuje, inspiruje i wspiera badania i inicjatywy w zakresie, o którym mowa w art. 8,
- organizuje konferencje, kongresy i wykłady poświęcone problematyce, o której mowa w art. 8,
- prowadzi działalność wydawniczą służącą upowszechnianiu wiedzy oraz wymianie badań z zakresu opisanego w art. 8,
- nawiązuje kontakty i współpracuje z różnymi krajowymi i zagranicznymi organizacjami zajmującymi się problematyką, o której mowa w art. 8.
Rozdział III - Członkowie, ich prawa i obowiązki
Art. 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
Art. 11
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która poprzez złożenie deklaracji zobowiązuje się do działania na rzecz celów Stowarzyszenia i przestrzegania postanowień jego statutu, i która wniosła wkład naukowy w dziedzinę, o której mowa w art. 8, lub uznana zostanie za będącą w stanie wnieść taki wkład. Członkiem Stowarzyszenia może być także osoba wyróżniająca się bogatym doświadczeniem zawodowym w zakresie jednej z dziedzin o których mowa w art. 8.
Art. 12
Cudzoziemcy mogą być członkami Stowarzyszenia niezależnie od miejsca zamieszkania.
Art. 13
Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która w ramach swej działalności zajmuje się zagadnieniami, o których mowa w art. 8, a także taka osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która z uwagi na prowadzoną działalność jest zainteresowana problematyką poruszaną przez Stowarzyszenie. Członkowie wspierający działają w Stowarzyszeniu przez swych przedstawicieli. Każdy członek wspierający może ustanowić maksymalnie dwóch przedstawicieli.
Art. 14
Członkiem honorowym może być osoba, która wniosła wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny, szczególny sposób zasłużyła się Stowarzyszeniu.
Art. 15
Przyjęcie w poczet członków zwyczajnego i wspierającego następuje na podstawie pisemnej deklaracji osoby ubiegającej się o członkostwo popartej przez co najmniej dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Art. 16
Tytuł członka honorowego Stowarzyszenia nadaje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia na wniosek Zarządu.
Art. 17
Członkom zwyczajnym Stowarzyszenia przysługuje:
- czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach do wszystkich władz Stowarzyszenia,
- prawo uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia oraz prawo wypowiadania się i wyrażania opinii we wszystkich kwestiach dotyczących działalności Stowarzyszenia,
- prawo uczestniczenia we wszelkich formach działania Stowarzyszenia,
- prawo korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia.
Art. 18
Członkowie honorowi Stowarzyszenia mają wszystkie uprawnienia przysługujące członkom zwyczajnym za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
Art. 19
- Obowiązkiem członków Stowarzyszenia jest postępowanie zgodne ze Statutem, regulaminami i uchwałami władz Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni i wspierający zobowiązani są do czynnego udziału w pracach Stowarzyszenia oraz opłacania składek członkowskich.
Art. 20
Członkostwo Stowarzyszenia wygasa:
- na skutek śmierci członka z jej datą,
- dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia złożonego na piśmie na ręce Zarządu,
- skreślenia ze Stowarzyszenia dokonanego na mocy uchwały Zarządu w następujących przypadkach:
- niepłacenia składek członkowskich przez okres jednego roku,
- utraty warunków koniecznych dla członkostwa Stowarzyszenia.
Art. 21
Członkostwo honorowe Stowarzyszenia wygasa:
- na skutek zrzeczenia się członkostwa honorowego złożonemu w formie pisemnej Zarządowi,
- pozbawienia członkostwa honorowego na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków.
Art. 22
Od decyzji Zarządu o wykluczeniu ze Stowarzyszenia zainteresowanemu przysługuje w terminie 30 dni od doręczenia decyzji prawo odwołania do Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia. Decyzja Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia jest ostateczna i wiążąca.
Rozdział IV - Władze Stowarzyszenia
Art. 23
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
- Zarząd,
- Rada Nadzorcza.
Art. 24
- Zarząd i Rada Nadzorcza są wybierane spośród zwyczajnych członków Stowarzyszenia przez Walne Zebranie na kadencję trzyletnią.
- W przypadku wygaśnięcia członkostwa w Zarządzie lub w Radzie Nadzorczej w czasie trwania ich kadencji, każda z tych władz Stowarzyszenia może podjąć uchwałę o uzupełnieniu swego składu w drodze kooptacji. Liczba powołanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 ogólnej liczby członków każdej z nich. Kadencja wybranych w tym trybie członków Stowarzyszenia upływa wraz z kadencją pozostałych członków.
Art. 25
Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje honorowo.
Art. 26
0 ile dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego obrad.
Rozdział V - Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia
Art. 27
- Walne Zebranie jest najważniejszą władzą Stowarzyszenia, rozstrzygającą ostatecznie o wszystkich sprawach należących do zakresu działania Stowarzyszenia i związanych z realizacją jego celów.
- W Walnym Zebraniu uczestniczą wszyscy członkowie Stowarzyszenia. Członkowie wspierający i honorowi uczestniczą w Walnym Zebraniu z głosem doradczym. Członkowie wspierający uczestniczą w zebraniu poprzez przedstawicieli, o których mowa w art.13.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
Art. 28
- Zwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane co 3 lata przez Zarząd w związku z zakończeniem kadencji Zarządu. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Rady Nadzorczej lub co najmniej jednej trzeciej członków Stowarzyszenia.
- Wniosek o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania musi zawierać proponowany porządek obrad. Jeśli propozycje te nie są sprzeczne ze Statutem Stowarzyszenia, Zarząd obowiązany jest je uwzględnić, może jednak uzupełnić porządek obrad dodatkowymi punktami.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd w ciągu dwóch miesięcy od dnia zgłoszenia pisemnego wniosku.
Art. 29
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia wszystkich członków Stowarzyszenia przynajmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Zawiadomienie może być przekazane członkom Stowarzyszenia drogą elektroniczną.
Art. 30
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania należą następujące sprawy:
- podejmowanie uchwał wytaczających główne kierunki merytorycznej i finansowej działalności Stowarzyszenia,
- wybór Zarządu i Rady Nadzorczej,
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu oraz Rady Nadzorczej,
- podejmowanie uchwał w przedmiocie absolutorium dla Zarządu,
- rozstrzyganie odwołań w przedmiocie odmowy przyjęcia, skreślenia lub wykluczenia członka Stowarzyszenia,
- przyznawanie i pozbawianie tytułu członka honorowego,
- ustalenie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwał o zmianie Statutu,
- uchwalanie regulaminów działalności władz oraz sekcji specjalistycznych,
- podejmowanie uchwał w przedmiocie rozwiązania Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach, w których obowiązujące przepisy prawne wymagają decyzji Walnego Zebrania.
Art. 31
- Walne Zebranie może podejmować uchwały w pierwszym terminie w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- Walne Zebranie wybiera swojego przewodniczącego i protokolanta.
- Przebieg Walnego Zebrania jest protokołowany, a protokół podpisany przez przewodniczącego i protokolanta jest udostępniony do wglądu uczestnikom Zebrania nie później niż w miesiąc po terminie jego odbycia.
- W ciągu następnego miesiąca uczestnicy Walnego Zebrania mogą wnosić pisemne sprostowania do protokołu.
Art. 32
Zarząd składa się z 3-5 członków wybranych przez Walne Zebranie.
Art. 33
- Wybór członków Zarządu odbywa się w głosowaniu tajnym, w ten sposób, że każdy obecny i upoważniony do głosowania uczestnik Walnego Zebrania oddaje głos co najwyżej na tylu kandydatów, ilu ma zostać członków Zarządu. Ci kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów, zostają wybrani na członków Zarządu. W razie równości głosów rozstrzyga losowanie.
- Zarząd wybiera spośród swoich członków:
- Prezesa,
- Sekretarza,
- Skarbnika (w miarę potrzeb).
Art. 34
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego członków.
- Uchwały Zarządu są protokołowane.
Art. 35
Zarząd odbywa swoje posiedzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednakże niż cztery razy w roku.
Art. 36
Oświadczenia woli, w tym zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych, w imieniu Stowarzyszenia składa Prezes Zarządu Stowarzyszenia działający samodzielnie lub dwóch innych członków Zarządu działających łącznie.
Art. 37
Do kompetencji Zarządu należą następujące sprawy:
- reprezentowanie na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu oraz uchwałami i zaleceniami Walnego Zebrania,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- uchwalenie preliminarzy budżetowych i zatwierdzanie bilansów rocznych,
- zwołanie i przygotowanie Walnego Zebrania,
- przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszania,
- występowanie do Wolnego Zebrania z wnioskiem o nadanie tytułu członka honorowego,
- powoływanie i rozwiązywanie sekcji specjalistycznych.
Rozdział VII - Rada Nadzorcza
Art. 38
- Rada Nadzorcza składa się z 3-5 członków wybranych przez Walne Zebranie na trzyletnią kadencję.
- Członkowie Rady Nadzorczej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu.
- Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego.
Art. 39
Do kompetencji Rady Nadzorczej należy:
- prowadzenie co najmniej raz w roku kompleksowej oceny działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
- występowanie do Zarządu z wnioskami w sprawie działalności Stowarzyszenia,
- składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i wnioskami o absolutorium dla ustępującego Zarządu,
- przyjmowanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności finansowej Stowarzyszenia.
Rozdział VIII - Majątek Stowarzyszenia
Art. 40
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
Art. 41
Źródłami powstania majątku są:
- składki członkowskie,
- dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność Stowarzyszenia lub będących w jego użytkowaniu,
- dotacje i subwencje,
- darowizny, zapisy i spadki,
- wpływy z działalności statutowej,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Stowarzyszenie na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
Art. 42
- Wysokość składek członkowskich ustalona jest uchwałą Walnego Zebrania.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku.
- Nowi członkowie wpłacają składki w ciągu dwóch tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka.
Art. 43
Zarząd może tworzyć fundusze celowe w ramach posiadanych środków finansowych.
Rozdział IX - Inne postanowienia
Art. 44
Zmiany niniejszego Statutu mogą nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania podjętej większością głosów.
Art. 45
Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania podjętej większością 3/5 głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia. Przeznaczenie majątku i sposób likwidacji Stowarzyszenia określa uchwała o jego rozwiązaniu.